Global identity Oxfam Novib

Internationaal merk, Nederlandse markt

Hoe treed je wereldwijd met één stem naar buiten, maar heb je toch een nationaal gezicht? Aan ons de taak de nieuwe Global Identity van Oxfam op maat te maken voor de Nederlandse markt en vast te leggen in een uitgebreide merkgids.

Samen met het kernteam van Oxfam Novib hebben wij meerdere workshops met medewerkers georganiseerd. Naast met de resultaten van kwalitatief onderzoek onder donateurs, vormden deze de basis van de positionering. De uitkomsten uit de sessies met de medewerkers en hun enthousiasme was een waardevolle bron van kennis in het ontwerpproces.

Doelgroepcommunicatie

De vrolijke, visueel rijke Global Identity landde vooral goed bij de jongere doelgroep. De voor Oxfam Novib belangrijke doelgroep van donateurs boven de 50 voelden zich minder thuis bij de nieuwe huisstijl. Om te zorgen dat ook zij de nieuwe identity postief beoordelen, hebben we meer helderheid, rust en leesbaarheid in de huisstijl gebracht. Differentiatie van de communicatiemiddelen zorgt dat Oxfam Novib de diverse doelgroepen het beste bereikt. We ontwikkelden voor campagnemateriaal en zakelijke communicatie specifieke richtlijnen voor typografie en patronen en een beter uitgewerkte basis voor lay-outs. Een grote nadruk op het gebruik van het van oudsher herkenbare Oxfam Novib groen in de communicatiemiddelen slaat een brug met het jarenlang opgebouwde imago.

Merkgids

De nieuwe richtlijnen zijn in een merkgids uitgewerkt. Daarnaast ontwierpen we diverse logovarianten, inspiratievoorbeelden en basisbestanden voor onder andere rapporten, brochures en powerpoint. Concrete do's and dont's zorgen voor heldere instructie en maken het bewaken van kwaliteit en identiteit eenvoudig. De door ons ontwikkelde merkgids is een handvat voor de interne communicatiemedewerkers en de aansturing van externe bureaus.

Een sterke identiteit

Op basis van de nieuwe merkgids ontwerpen wij al jarenlang campagnes, folders en andere uitingen. 

Achtergrond

Armoede wordt door mensen veroorzaakt. En dus hebben mensen ook de kracht om armoede op te lossen. Oxfam Novib verbindt mensen, overheden en bedrijven wereldwijd om samen te werken aan een rechtvaardige wereld. Met praktische en vernieuwende oplossingen stelt Oxfam Novib mensen zelf in staat een bestaan zonder armoede op te bouwen.

Opdrachtgever 
Oxfam Novib
Branche 
Non-profit
Producten 
Positionering, Merkgids, Huisstijl, Corporate identity

"Hoe beter we de merkgids volgen,
hoe groter het effect van onze communicatie en ons werk aan een rechtvaardige wereld zonder armoede."

Bekijk 31 jaar Ontwerpwerk

U bent hier

Zoekveld

Volg ons


Adres
Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

Contact
070 313 20 20
info@ontwerpwerk.nl