Met Fonds 1818 de buurt verrijken

Campagne voor Fonds 1818

Dit jaar is Fonds 1818 jarig en wie jarig is, trakteert. Het fonds dat donaties geeft voor maatschappelijke projecten in de regio, trakteert nu ook met kennis met de jubileumcampagne ‘Verrijk je Buurt’. Dit om de projecten die normaal gesproken niet van de grond komen, op weg te helpen. Wij helpen Fonds 1818 om dichter bij hun doelgroep te komen door o.a. inspiratiecafés te organiseren, tools te maken om mensen verder te brengen en we hebben een website gemaakt om zo de doelstelling van 200 projectaanvragen te bewerkstelligen. 

Voor iedereen toegankelijk

Fonds 1818 wil toegankelijk zijn voor iedereen en daarom hebben wij samen met communicatiebureau Winkelman en Van Hessen, de campagne ‘Verrijk je Buurt’ bedacht en ontwikkeld. Het doel van de campagne is het verwezenlijken van maatschappelijke projecten. Er zijn veel mensen met ideeën om een buurt leuker of beter te maken maar deze komen soms niet van de grond. Om hier verandering in aan te brengen wil Fonds 1818 een handje helpen door een laagdrempelig en toegankelijk vermogensfonds te zijn. Het doel is 200 aanvragen voor het einde van het jaar, we zitten inmiddels op de helft van 2018 en het beoogde aantal van 200 is al gepasseerd. Met het jubileumproject heeft Fonds 1818 al 12 gemeentes bezocht, met meer dan 600 bewoners gesproken en al ruim € 200.000 toegekend aan donaties.

Inspiratiecafé

Fonds 1818 komt tijdens zogeheten inspiratiecafés naar de mensen toe. Op verschillende plekken in de regio worden avonden georganiseerd om kennis over te brengen en begeleiding te bieden. Er worden workshops gehouden en mensen krijgen persoonlijk advies en hulp bij het indienen van een projectvoorstel. Na afloop van zo’n avond, krijgen de bezoekers van het café tools mee om verder te kunnen en daarnaast biedt het fonds ook verdere sturing en begeleiding bij het maken van een projectvoorstel. De door ons ontworpen cadeaubox zit vol handige tools om aan de slag te kunnen. Zoals een grote planner, workshopkaarten die je helpen brainstormen, folders, ansichtkaarten zodat je de buren uit kunt nodigen om mee te denken en meer. 

In totaal staan er 27 cafés op de planning, waarvan 18 er al zijn bezocht. Tijdens deze avonden worden er tasjes uitgedeeld met allemaal hulpmiddelen waarmee mensen thuis verder kunnen met de projectvoorstellen. Van deze tassen zijn er nu al bijna 1000 uitgedeeld.

Fotografie door Valerie Kuypers

De rode draad
De verschillende uitingen hebben een herkenbare stijl. De jubileumstijl, tevens door ons ontworpen, is verwerkt in alle uitingen van Verrijk je Buurt. De rode kleur staat centraal, uit de huisstijl van Fonds 1818, en wordt gecombineerd met het bruine karton. Dit stimuleert de gedachte dat de ideeën die er zijn nog uitgewerkt moeten worden. Het concept is er, maar de uitwerking moet nog gevormd worden, net als bij elk beginnend knip- en plakwerk. Alle uitingen zijn zo ontworpen dat ze het indienen van nieuwe ideeën stimuleren bij elke doelgroep, van jong tot oud. 

De campagnefoto’s zijn zorgvuldig uitgewerkt. Een van de hoofddoelen was om diverse doelgroepen aan te spreken. Vandaar dat de beelden zijn geschoten bij doelgroepen van jong tot oud. Op de foto’s worden mogelijke projectideeën uitgebeeld. De foto's zijn bedoeld als leidraad om te laten zien welke voorstellen er ingediend kunnen worden. De buurtbewoners zijn in de eigen buurt op de gevoelige plaat gezet, waar de ideeën zijn ontstaan of uitgevoerd moeten worden. Elk beeld bevat ook een illustratie die het te realiseren doel uitbeeldt. Op de foto’s zie je altijd drie mensen; een initatiefnemer mét mede-initiatiefnemers, want naast dat een projectvoorstel door drie mensen ingediend moet worden, bedenk je de beste ideeën samen.

Fotografie door Mark David Photography

Fonds 1818 festival

Op 9 juni vond het Fonds 1818 festival plaats bij de Grote Kerk in Den Haag. Dit feest heeft verschillende activiteiten voor jong en oud en was de gelegenheid om alle betrokkenen van Fonds 1818 in het zonnetje te zetten. Tijdens deze dag heeft het fonds 20 cheques t.w.v. € 18.000,18 uitgereikt aan 19 gemeenten en Madurodam. Voor dit festival hebben wij meerdere campagne-uitingen in een feestelijke stijl ontworpen. Daarnaast kwam ook de aankleding van het festival, zoals de plattegrond en de polsbandjes, uit onze handen. De Fonds 1818 tram voorbij zien komen? Of één van de informatiezuilen gespot? Ook de posters die door heel Den Haag te zien waren, zijn door ons ontworpen. 

Online inspiratie

Je kan je op de site www.verrijkjebuurt.nl laten inspireren door andere projecten, aanvullende informatie vinden, een toolbox opvragen of bekijken wanneer Fonds 1818 bij jou in de buurt komt voor een van de inspiratiecafés.

Achtergrond

*Fonds 1818 is een vermogensfonds dat donaties uitleent om projecten uit te voeren die een buurt bevorderen.*

Opdrachtgever 
Fonds 1818
Branche 
Publieke sector
Producten 
campagne, website, workshoptools
center center

U bent hier

Zoekveld

Volg ons


Adres
Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

Contact
070 313 20 20
info@ontwerpwerk.nl