ontwerpwerk

Prinsestraat 37
2513 CA Den Haag

070 313 20 20

info@ontwerpwerk.nl

Utrechters gaan voor minder afval

Is het einde van afval in zicht? Als het aan Utrecht ligt wel. In opdracht van de gemeente Utrecht creëerden wij een campagne die met slimme gedragsverandering technieken Utrechters inspireert om te gaan voor minder afval. 

 

Digibord met Afvalcampagne Utrecht

Slim met afval

In 2050 wil Utrecht afvalvrij zijn. Dat betekent dat producten en grondstoffen steeds opnieuw gebruikt worden. De eerste stap is Utrechters bewust te maken hoe ze kunnen minderen met afval. Samen met de gemeente ontwikkelden wij een cross media campagne met impact. 

Veel Utrechters zijn al lekker bezig met hun afval. Wie kan andere Utrechters nou beter inspireren met handige tips dan deze toppers? Juist! Daarom spelen zij de hoofdrol in de campagne. In een serie video’s laten zij zien hoe je met kleine stappen al flink wat afval bespaart. Denk aan tweedehands shoppen, met je eigen tas boodschappen doen en onverpakte producten kopen. 

Een gerichte advertentiecampagne op Youtube, Facebook en Instagram zorgde ervoor dat in de campagne maand in totaal 227 duizend mensen in de omgeving van Utrecht heeft bereikt. Gemiddeld hebben zij 14 keer een uiting voorbij zien komen. Een mooie frequentie om de boodschap goed duidelijk te maken en aan te zetten tot actie.

 

Daarnaast was de campagne onder andere te zien op digitale schermen in de stad, op de afvalwagens op straat en te horen op de radio. Ook ondernemers sloten zich aan bij de campagne. Met een speciale raamsticker laten zij zien dat ze slim omgaan met afval. De komende tijd trekt het campagneteam de stad in. Met workshops en ludieke activiteiten vind je ze op populaire plekken en bij evenementen in de stad. 

De social media campagne voerden wij uit in samenwerking met digital contentbureau C2B.

Afvalcampagne Utrecht social post
Afvalcampagne Utrecht op beeldscherm computer

Altijd op de hoogte blijven?